Blogg

Nöjda kunder

Nöjda kunder

Nyckeln till lyckad försäljning är kundnöjdhet. Nöjda kunder återkommer, men de kommer också fungera som reklampelare genom att berätta om sina lyckade köp för andra som i sin tur kommer handla. Tio nöjda kunder som tipsar tio andra som tipsar ytterligare tio ger tusen potentiella kunder. Ingen försäljare eller marknadsförare kan på egen hand nå lika många på samma tid. På samma sätt vore motsatsen förödande – missnöjda kunder som tipsar andra som tipsar ännu fler att välja andra leverantörer.

Nöjda kunder har en fördel till – deras ord väger tungt. Att en producent eller försäljare påstår att deras tjänster och produkter är prisvärda säger inte så mycket för det skulle de ha gjort även om de sålde ren skit. När mamma, en avlägsen släkting eller bekantas bekanta tipsar om ett företag utan egen vinning trots att de inte behöver betyder det att de verkligen gillar grejerna.

Nöjda kunder är dessutom bra framtida reklam. När DelikatessKungens kunder är övervägande positiva, tackar för bra information, smidiga leveranser, att varorna har hög kvalitet och är lättsålda sänder det en signal till nya kunder, att här är ett företag som kan vara stolta över sin verksamhet. Ännu mer glädjande är det att nästan alla skolor och föreningar som testat ett försäljningssamarbete med DelikatessKungen säger att de skulle kunna tänka sig att göra om det.

Kanske är ändå den allra största vinsten med nöjda kunder den glädje de skänker. Alla vill ha uppskattning för sitt arbete, få höra att de gör skillnad och producerar något som behövs och gillas. Det gäller oavsett om man säljer delikatesser, målar tavlor eller hyvlar trä.

Så när ni säljer DelikatessKungens varor, glöm inte att ta er tid att uppskatta hur roligt det är att kunna ge folk vad de vill ha, att de får ett trevlig köpupplevelse och varorna på utsatt tid. För då kommer också ni att tjäna pengar med hjälp av den snöbollseffekt som nöjda kunder sätter igång.

 

Olivolja, nytta och nöje

oliver

Alla våra delikatesser är goda, men nyttan kan ibland diskuteras. Möjligen är det nyttigt för själen att äta gott, men exempelvis chokladpraliner innehåller inga viktiga näringsämnen, fettsyror eller vitaminer. Det hade nog heller ingen väntat sig.

DelikatessKungens olivolja har en helt annan story. Olivolja är rik på enkelomättat fett, polyfenoler och antibakteriella ämnen, den skapar balans mellan omega-3 och omega-6, kan förbättra blodfetterna och höja nivån av det goda HDL-kolesterolet på bekostnad av det skadliga LDL-kolesterolet. Olivolja innehåller också antioxidanter som skyddar kroppen mot fria radikaler, minskar inflammationsrisken och skyddar hjärtat genom att vidga blodkärlen.

Olivolja är en viktig beståndsdel i medelhavskost, en diet som många föredrar framför mer extrema varianter som LCHF, 5:2 och Atkins. På kort sikt finns dieter som främjar viktnedgång effektivare än medelhavsdieten, men när man lägger om sin kost, helt eller delvis, är det viktigt att hitta en balans som fungerar över tid och då är ärligt talat stenålderskost inte jättekul.

Grunden i medelhavskost, som bl a förordats av professor Stephan Rössner, Sveriges ledande expert på övervikt, är mycket frukt och grönt, baljväxter, nötter, fisk- och skaldjur, ljust kött och fett just i form av olivolja. Det finns vetenskapligt stöd för att medelhavskost ökar livslängden, främjar hälsosamt åldrande och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, så här har vi ett livsmedel vi verkligen kan rekommendera, även om all mat naturligtvis ska intas med måtta.

Den olivolja som DelikatessKungen säljer är en ekologisk extra jungfruolivolja utvald av de bästa olivsorterna Biancolilla, Nocellara del Belice och Cerasuola från en gård i staden Sciacca på södra Sicilien. Att få till den perfekta blandningen som ger rätt färg, smak och syrahalt är en hel vetenskap. DelikatessKungens personal inser sin begränsning och har tagit hjälp av Fernando Di Luca,  ”olivoljans fader i Sverige”, med att få fram denna prisbelönta olja som kan höja vilken måltid som helst till en ny nivå.

Att styra sitt eget öde

Ungdomar

Att sälja delikatesser är inte bara ett roligt sätt att tjäna pengar till en skolresa eller ett träningsläger. Det är mycket viktigare än så. Det är för det mesta ungdomarnas första arbetslivserfarenhet, men det handlar också om att ta ansvar för sin situation. En skolklass eller idrottsklubb som behöver finansiering för sin resa skulle kanske kunna hitta ett kommunalt bidrag att söka eller tigga ihop pengarna från sina föräldrar, men genom samarbetet med DelikatessKungen tar de chansen att lösa utmaningen själva.

Det kan tyckas inte spela så stor roll. Det primära är väl att man kommer iväg på resan? Ja, men genom att i tidig ålder lära sig att problem är till för att lösas och att själv är bäste dräng kommer man längre. Det finns ingen anledning att förlita sig på sin omgivning om man kan göra det själv. Detta ger kunskaper som inte bara är applicerbara på det ekonomiska området. Det har man nytta av under hela arbetslivet, men också i alla andra sammanhang.

När man jobbar ihop pengarna till idrotts- eller klassresan blir man en ”doer”, en person som inte hoppas på tur, välgörenhet eller en inställsam omgivning. Man definierar problemet, i detta fall att det saknas pengar för resan. Sedan ser man över sina möjligheter och jobbar med det man har. Att ordna finansiering till resan på det sättet är värt mer än bara pengar. Eller som Karl-Bertil Jonsson säger på julafton: ”Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar.”

Så när båten lämnar kajen eller flyget lyfter från Arlanda med en grupp ungdomar som har tjänat ihop pengar till sin egen resa handlar det om mycket mer än en gruppresa till solen eller idrottsarenan. Det är en resa mot ett oberoende vuxenliv där ungdomarna själva styr sin framtid.

Digital delikatessförsäljning

Tjej med mobil
En grupp som ska sälja DelikatessKungens produkter måste ha en kontaktperson, en vuxen som håller ordning på försäljningen, tar emot varorna vid försäljningens slut och ser till att kunderna får de varor de beställt. Som tar ansvar, helt enkelt. Det kan tyckas som en stor och svår uppgift att vara kontaktperson för en hel gruppförsäljning, men med hjälp av DelikatessKungens app kommer det gå som en dans. Appen är en trygghet för både försäljare och kontaktperson.

De säljande ungdomarna har där tillgång till produktinformation, säljtips och varsin webbshop. De kan också hålla koll på sina kunder, lägga till, ändra och ta bort efter hand. När det kommer en ny beställning via webbshoppen får man en notis om att godkänna beställningen. Vill man sporra sig själv kan man kolla var man ligger på topplistan, men ingen av de andra säljarna kan se ens namn där. Går det bra kan man skryta – går det mindre bra är man ändå anonym.

Kontaktpersonen kan använda appen för att följa försäljningen i realtid, se vad som har sålts och av vem, boka säljpaket och lägga extrabeställningar på ett smidigt sätt om det kommit beställningar efter att ni lagt ordern. Det går också att lägga till deltagare och hantera varje enskild försäljares kunder. Efter försäljningen kan kontaktpersonen följa sin order i appen.

Men det allra bästa med appen är nog att den förenklar den interna kommunikationen. Kontaktpersonen kan skicka meddelande till alla deltagare för att exempelvis påminna om viktiga datum, eller till en enskild deltagare. Ungdomarna kan i sin tur ställa frågor till kontaktpersonen om de behöver stöd och råd. Ni kommer också kunna hålla kontakt med DelikatessKungen genom appen, och DelikatessKungen kommer å sin sida skicka meddelanden med tips för hur ni kan optimera försäljningen.

En delikatessförsäljning är ett samarbetsprojekt där DelikatessKungens personal, gruppens kontaktperson och varje enskild försäljare jobbar mot samma mål, att sälja så mycket som möjligt för att på så sätt finansiera resan, oavsett om det är ett träningsläger, en cupresa, skolresa eller något annat. Appen, som givetvis laddas ner helt gratis, kan ses som ett smörjmedel i försäljningsmaskineriet, ett verktyg som gör det lite bättre, enklare och roligare. Om man vill, den som föredrar att sälja utan app kan göra det.

En historia om delikat salami

Delikatesskungen salami

Precis som inlagd sill, surströmming och surkål är salami en produkt som skapades genom sin konserveringsmetod i en tid när det inte stod ett kylskåp och en frys i varje hem. Salamin är mjölksyrefermenterad, alltså utsatt för en slags jäsning, något man gjorde för att köttet skulle hålla extra länge.

DelikatessKungens salami är sedan lufttorkad. Det är inte självklart. Man kan tillverka salami i färska och kokta varianter, men då skulle bäst-före-datumet vara mycket kortare och i princip skulle korven behöva konsumeras direkt när man börjat skära i den.

Ursprungligen är salami en italiensk uppfinning som funnits ända sedan romartiden, men även i andra länder har man producerat korv på det här sättet, som i Spanien och Ungern, men olika länder har olika traditioner ifråga om kryddning och tillagning. Inte bara kryddorna skiljer. Salami går att göra av olika köttsorter – fläsk , kyckling, häst, lamm, kalkon, eller vildsvin. Det är som sagt mjölksyrefermenteringen som gör att det blir salami, inte råvaran.

DelikatessKungens salami finns i fem olika varianter. Det är olika kryddblandningar på fyra av dem och i den femte, kalkonsalamin, är kryddorna dessutom placerade inuti salamin istället för att ligga som ett lager utanpå. Gemensamt för samtliga är att kvaliteten är hög, som alla våra delikatesser, men också hög kötthalt och låg andel fett. Och att de levereras i snygga presentförpackningar som gör dem till den perfekta gåvan. Att ta med en salami till middagsbjudningen istället för den traditionella blombuketten eller en flaska vin är en given succé.

Det vanligaste användningsområdet för salami är nog som smörgåspålägg, men den goda och kryddiga korven går att äta i alla möjliga konstellationer. På pizza, i matiga sallader, i såser, som plockmat eller som tilltugg till nästan vilken måltid som helst. Många gillar kombinationen salami och ost, där den kryddiga salamismaken bryts av på ett fint sätt av osten när de blandas i munnen.

Men det där gör man precis som man vill med. Det som gör salamin så bra är just dess mångsidighet. Alla hittar sin favorit och serverar den på ett sätt som passar.

Sälj till företag

När man funderar på att samla in pengar till en skolresa eller idrottsresa tänker man ofta på försäljning av varor eller tjänster till privatpersoner. Först släkt och vänner, sedan kanske grannar och så jobbar man sig utåt för att till slut täcka in hela orten där man bor.

Men när man startar en försäljning ihop med DelikatessKungen finns det många fördelar med att sikta in sig på företagskunder. Den uppenbara är att man prickar in fler människor på kort tid. Vad man än säljer ökar chanserna ju fler potentiella kunder man når. Det är därför pressbyråer ligger vid tågstationer och inte mitt ute i skogen. En beställningssedel i ett stort företags lunchrum kommer ses av många personer. Ska man träffa lika många privatkunder får man kanske knacka dörr i ett helt bostadsområde.

Om någon av ungdomarnas föräldrar jobbar på företaget är det ännu bättre. Klart att man vill hjälpa ”Löne-Agnes” son att åka på klassresa till London. Det blir mer konkret än en unge vilken som helst. Har ni inga personliga kopplingar är det därför bra om ni kan presentera er på något sätt. Helst genom en personlig presentation där ni berättar vilka ni är, vart ni ska åka och hur mycket pengar ni hoppas samla in. Finns inte den möjligheten kanske ni kan skicka med en bild på klassen och berätta om era planer i skrift. Det är alltid roligare att öppna plånboken för någon man känner och när man vet vart pengarna går.

Er försäljning kan också bli bra reklam för företaget, som själva kan köpa in ett större parti delikatesser och ge bort i gåva till sina anställda, leverantörer eller kunder. ”Vi hjälper Stavfelets Skidklubbs ungdomar att åka på träningsläger” är väldigt bra PR för företag som både vill framstå som snälla mot barn och påvisa en lokal förankring, och alla som kan det minsta om marknadsföring förstår att det är en bra idé.

DelikatessKungens produkter lämpar sig dessutom väldigt bra just som företagspresenter. Både förpackningarna och själva varorna är som gjorda för det. De håller hög kvalitet och eftersom de inte går att köpa i butik andas de en exklusivitet som få andra kan mäta sig med. Det blir helt enkelt inte samma sak att beställa presenter från Ica.

Företaget väljer om de vill betala direkt till klassen eller föreningen som sålt in delikatesserna eller om de föredrar att få en faktura från DelikatessKungen, som också kan skicka varorna direkt till kunden. Enkelt för alla inblandade.

Biogas köper företagspresenter från DelikatessKungen varje år!

Att nätverka

glada barn i cirkel

Oavsett om det gäller att skaffa ett jobb eller att utföra det så bra som möjligt bör man försöka utnyttja sitt nätverk. Det låter som en enkel sak, antingen har man ett stort eller litet nätverk, men det liksom bara finns där som en slags naturlag.

Inget kunde vara längre från verkligheten. Ett nätverk har man inte, det förtjänar man. Det ska underhållas och optimeras genom livet. Konsten att nätverka blir allt viktigare i vårt samhälle, från skolgården till yrkeslivet och även på fritiden.

Även när man säljer delikatesser kommer nätverket väl till pass. En skolklass eller fotbollslag har dessutom 20-30 nätverk som tillsammans blir en ordentlig kraft. Någon har ett Instagramkonto med många följare, en annan har en mamma som äger ett företag med många anställda och en tredje har en känd släkting vars kontaktnät verkligen skulle göra underverk för försäljningen.

Det är detta som gör Delikatesskungens koncept så lönsamt. Ni säljer där ni bor. Ni inte bara hittar där, ni vet var människor uppehåller sig, i vilka bostadsområden de kundgrupper ni tror allra mest på bor, vilka företag som skulle kunna hjälpa er och inte minst hur ni kan få tag i rätt personer där – genom era nätverk!

Ett av de svåraste sakerna med att utnyttja sitt nätverk är att komma ihåg det. Hur många människor känner du och vilka av dem känner många potentiella delikatesskonsumenter? Det är frågor som inte har alldeles självklara svar, så kanske börjar en lyckad försäljning med ett vitt papper och lite brainstorming. Att sälja delikatesser är ett kul sätt att tjäna snabba pengar, men pengar är inte allt.

Kanske blir resultatet av samarbetet med DelikatessKungen inte i första hand pengar till klassresan eller träningslägret, och inte heller nycklar till framgångsrik försäljningsteknik. Kanske är kunskaper om vikten av att skaffa sig och underhålla ett användbart nätverk det viktigaste ungdomarna tar med sig från sin första kontakt med arbetslivet. Det är ovärderliga erfarenheter, så då blir pengarna till klasskassan eller klubbkassan ren bonus.

Lärpengar

Joakim von Anka älskade alla pengar i sitt bankvalv. När han inte badade i dem putsade, räknade och staplade han dem. Men det mynt han tyckte bäst om var det allra första han hade tjänat, hans ”Number One Dime” som tronade på en piedestal och var täckt med glas för att ingen annan skulle kunna röra vid det. Enligt legenden hade farbror Joakim tjänat det som ung skoputsare.

Det är något visst med känslan av att tjäna sina första pengar. Inte få eller vinna utan ärligt förtjäna dem genom eget arbete. Även om de flesta av oss inte glasat in det första lönekuvertet kommer vi ihåg det där sommarjobbet när vi för första gången tjänade egna pengar.

Att kunna försörja sig själv handlar ju också om att bli vuxen. Visst får vi ”vuxenpoäng” när vi lagar vår första måltid, tar körkort eller flyttar hemifrån och skaffar den första hemförsäkringen, men det mesta med att ta hand om sitt eget liv bygger ju på pengar, att tjäna lika mycket som vi behöver. Först då står vi på egna ben.

För de flesta inträffar inte det förrän vi fått vår första heltidsanställning. Det är rätt få ungdomar som blir mångmiljonärer på nätpoker i pojkrummet eller startar ett eget mjukvarubolag i garaget, men någon gång tar vi alla det första steget mot oberoende.

För en del är det steget att sälja delikatesser och tjäna extra pengar till ett träningsläger eller en skolresa. Det kan tyckas som ett litet steg eftersom det är ett grupparbete utan fasta arbetstider, men det är ändå ett ansvarsfullt försäljningsarbete där man måste bemöta kunderna på rätt sätt och hålla ordning på beställningar och pengar. Det kan mycket väl bli början på en framgångsrik karriär inom försäljning eller kundservice.

Vem vet, någon kanske kommer att tänka tillbaka på samarbetet med DelikatessKungen lika ömt som farbror Joakim tänkte på sitt skoputsarjobb. Med en väsentlig skillnad – detta är inte en tecknad serie utan ett verkligt jobb med riktiga pengar.

Bra råvaror ger bra delikatesser

Exklusiva delikatesser

Bra mat har blivit allt populärare. Mats-Eric Nilssons böcker Äkta vara och Den hemlige kocken lärde oss skillnaden på riktig mat och undermåliga alternativ av syntetiska tillsatser. Ekologiska matvaror har gått från ett udda inslag i mataffären till en självklarhet i många kök. Vi vet att kvalitet kostar och är villiga att betala för den.

Därför känns det extra roligt att kunna erbjuda grupper att sälja exklusiva delikatesser, där man inte tummat på kvaliteten, och till ett bra pris. Ja, det finns billigare alternativ. Vår salami är dyrare än Hemköps falukorv, den ekologiska extra jungfruolivoljan är dyrare än Lidls rapsolja och de handgjorda chokladpralinerna är dyrare än Coops lösgodis, men det är inte så dyrt att man inte kan unna sig att välja kvalitet för speciella tillfällen. Delikatesser ska vara delikata, det hörs liksom på ordet.

Nyckeln är att aldrig kompromissa med råvarorna. Delikatesskungens salami är inte bara handgjord och lufttorkad enligt ett recept från mitten av 1800-talet. Den är tillverkad av riktigt bra kött och innehåller inga smakförstärkare, färgämnen eller konstgjorda aromer.

Cheddarosten följer också en månghundraårig tradition och är gjord av komjölk och salt på en familjeägd gård med miljön i centrum (all energi från förnyelsebara källor, solceller på taket och egen biogasanläggning). De bästa matvarorna har oftast de kortaste innehållsförteckningarna.

Den ekologiska olivoljan har kanske allra mest noggrant utvalda råvaror. En perfekt mix av olivsorterna Biancolilla, Nocellara del Belice och Cerasuola från en gård i staden Sciacca på södra Sicilien har gjort den till en vinnare. Inte bara bland kunderna utan också hos juryn i New York International Olive Oil Competition.

De belgiska chokladpralinerna i elva smaker tillverkas av ett belgiskt familjeföretag vars chokladmästare bara jobbar med naturliga ingredienser. Det är bl a kakao, nötter, mandlar, tropiska frukter och havssalt som tillsammans bildar de små konstverken som smälter i munnen.

De dragerade mandlarna och lakritskulorna är de enda varorna i DelikatessKungens sortiment som tillverkas i Sverige, närmare bestämt i Malmö. Precis som för övriga varor kompromissas inte med råvarorna. Sötlakrits rullad i mjuk vit choklad, naturligt hallonpulver och chili, och rostade mandlar med ett ytskikt bestående av passionsfrukt och vit choklad talar sitt tydliga språk. Det här är lyx hela vägen ner i magen.

Och för samtliga produkter gäller att de inte finns i butik utan kan bara handlas av DelikatessKungens grupper av unga försäljare. Det kan tyckas orättvist, men är det exklusivt så är det.

Lönsamt grupparbete

Tjäna pengar till klassen

Ett samarbete med DelikatessKungen är så mycket mer än ett effektivt sätt att samla pengar till en skolresa eller ett idrottsläger. Det ger er kunskaper ni har nytta av hela livet. Konkreta lärdomar i skolämnen som matematik och svenska, men också en mer grundläggande färdighet – att samarbeta i en grupp.

Mycket i skolan går ut på att lära sig samarbeta genom grupparbete. Genom att arbeta ihop med andra lär man sig att lyssna på dem och se deras perspektiv på saker och ting. Man lär sig också att acceptera regler och normer, vilket inte alls är detsamma som att utplåna sin egen personlighet och vilja. Tvärtom! Att arbeta tillsammans i en grupp utvecklar empati och förmågan att visa hänsyn, egenskaper man har stor nytta av även utanför skolan.

För grupparbetena upphör inte med skolarbetet. I idrottsklubbar finns samma behov av att lära sig samarbeta. I sporter som basket, fotboll, handboll och innebandy är man direkt beroende av att grupparbetet fungerar för att man ska ha en chans att vinna matcher, men även individuella idrotter som friidrott och alpin skidåkning har ett stort inslag av grupparbete.

Även att bilda en egen familj handlar om teamwork, familjen är ju på ett sätt det ultimata grupparbetet. Men allra mest användning för dessa kunskaper får man när man börjar jobba. Yrkeslivet är för de allra flesta ett enda stort samarbete, i projekt och arbetsgrupper, med kollegor och chefer. Det är därför ”social kompetens” efterfrågas i så många platsannonser. En person som inte kan samarbeta har svårt att hitta en plats i näringslivet. Inte ens som ensamarbetande egenföretagare kommer man undan vikten av samarbete.

En grupp som väljer att tjäna pengar ihop med DelikatessKungen får kunskaper i grupparbete på köpet. Även om ni väljer att låta var och en sälja produkter var för sig i egna områden är det här något ni gör tillsammans, från idéstadiet och framåt, och ni samlar ju också pengar till ett gemensamt mål. På det sättet blir det ett samarbetsprojekt.

Dessutom kommer ni märka längs vägen att arbetet blir lättare om ni samarbetar. I en grupp har varje individ sina styrkor. Någon är bra på att planera, någon annan på att entusiasmera och skapa energi, en tredje får saker att hända. Förutom att arbetet blir roligare om ni gör det som en grupp tjänar ni pengar på det. Ju mer ni säljer desto mer pengar får ni per såld produkt, så om alla jobbar hårt och hjälper varandra kommer det att gynna slutresultatet. Det är ju själva grunden för ett lyckat grupparbete, att helheten blir större än summan av delarna.

Så om er skolklass, golfklubb eller dansförening behövde fler anledningar att starta ett försäljningssamarbete med DelikatessKungen än att ni vill tjäna pengar så fick det nu.