Blogg
Delikatesskungen har ett helt otroligt enkelt men samtidigt supereffektivt koncept som sedan år 1992 har varit till enormt stor hjälp för fler än 10 000 olika skolklasser samt föreningar och idrottsklubbar. Vad det hela handlar om är i grund och botten ett nästan barnsligt enkelt upplägg för försäljning där skolklasser, föreningar och klubbar kan tjäna pengar till exempelvis en klassresa eller ett träningsläger eller något annat skojigt som man skulle vilja göra tillsammans. Helt kortfattat så kan man säga att Delikatesskungens koncept går ut på att ni säljer salami till privatpersoner, nära och kära och andra samt även till företag på er ort och tjänar därmed en hel massa sköna slantar på detta. Det finns de facto exempel på föreningar och skolklasser som har tjänat mer än 150 000 kronor på en enda försäljning och det är ju inte pengar som någon enda av oss skulle tacka nej till. Eller hur?
Att sälja salami enligt Delikatesskungens koncept är inte bara vinstgivande. Visst är det så att vi inte direkt sticker under stol med att det är ett koncept som bevisligen har genererat pengar till det svenska föreningslivet, mycket pengar dessutom. Om vi bara tar förra året som ett exempel så provade närmare 2 000 skolklasser, lag och föreningar på att tjäna pengar till klassen, föreningen eller klubben genom att sälja Delikatesskungens salami. Detta resulterade i att drygt 22 miljoner kronor trillade rakt ner i diverse klasskassor och lagkassor över hela Sverige. Var det någon som tvivlade på att man kan tjäna pengar på att sälja Delikatesskungens salami?
Ett bra och minst sagt välbeprövat sätt att tjäna pengar till en klassresa eller något annat trevligt är att ”knacka dörr” därhemma i grannskapet. Med tanke på att Delikatesskungen är ett mycket väl inarbetat varumärke så brukar många säga samma sak när man pratar med dem efter en avslutad säljperiod. ”Dom sitter faktiskt och VÄNTAR på att vi ska komma och sälja salami”. Nästan varenda kotte som någon gång har sålt Delikatesskungens salami säger likadant. ”Det är en lättsåld produkt som nästan säljer sig själv”.
Ett annat minst lika effektivt sätt att sälja salami är att sälja till företag på orten. Många företagare brukar nämligen ge bort våra goda salamis till sina anställda som present eller julklapp. Genom att sälja till företag så kan man ganska snabbt komma upp i mycket stora volymer enbart hos en enda kund.
Förra året så finansierade närmare 2 000 klasser, lag och föreningar sina äventyr med hjälp av Delikatesskungens koncept. Detta samarbete gav över 22 miljoner till skol- och föreningslivet. Det råder med andra ord ingen som helst tvekan om att det finns pengar att tjäna på att sälja salami. Sedan 1992 så har tiotusentals skolklasser, föreningar, idrottslag och klubbar över hela Sverige upptäckt hur enkelt och framför allt roligt det är att tjäna pengar till en klassresa, ett träningsläger, en ny ponny i stallet hos ridskolan eller något annat skojigt som man har planerat att göra tillsammans. Nu kanske det är dags för just er klass eller förening att göra samma sak och skapa ett extra stort tillskott till er klasskassa eller lagkassa genom att sälja salami.
Delikatesskungens helt unika och i allra högsta grad framgångsrika koncept fungerar så här:
Bestäm er för en försäljning exempelvis genom att sammankalla deltagarna och visa våra informationsbroschyrer och en presentation på dvd, som ni beställer helt gratis från oss.
Utse därefter en kontaktperson och beställ säljpaketet med smakprover och allt säljmaterial ni behöver. Vi vill att beställaren ska vara 20 år eller äldre.
Ta upp beställningar av alla ni känner. Sälj till familjen, grannar, släktingar, arbetsplatser eller varför inte till företagare som ger bort salamin som gåva.
Efter ca 4-8 veckor lämnar ni in en gemensam beställning på exakt antal salami ni behöver. Två veckor senare levereras salamin till en gemensam adress. Ni levererar, tar betalt, betalar oss vår del och behåller er vinst. Lätt som en plätt.
Vad kan man göra för pengarna som man tjänar på att sälja Delikatesskungens salami? Ja, om ni inte redan har ett klart uttalat mål för de pengar som ni kommer att tjäna så kan vi bjuda på några trevliga tips.
En ridklubb kanske behöver renovera sitt stall eller köpa in en ny häst. Sälj salami och problemet är löst.
En skolklass kanske drömmer om en solig veckas klassresa till Barcelona. Genom att sälja salami får ni pengar som räcker och blir över.
Ett pojklag i ishockey med tillhörande föräldrar och syskon vill åka iväg till New York för att se på riktig NHL-hockey, besöka Frihetsgudinnan och ha det trevligt tillsammans under en vecka. Delikatesskungens lättsålda salami är nyckeln till det äventyret.
Vi har sagt det förut men vi säger det igen. Det är bara er egen fantasi som sätter gränserna för vad äventyret kan innehålla.

Visste du att du och din skolklass, förening eller idrottsklubb är med och stöttar stiftelsen MinStoraDag när ni säljer Delikatesskungens goda salami? Jo, det är säkert. Det är inte bara er egen klasskassa eller lagkassa som blir glad när ni säljer salami. Delikatesskungen är nämligen med och sponsrar stiftelsen MinStoraDag så att denna organisation kan fortsätta med sitt viktiga och värdefulla arbete. Vad är då MinStoraDag och vad är det man gör som är så viktigt? Ja, för den som kanske aldrig tidigare har kommit i kontakt med stiftelsen MinStoraDag och kanske aldrig ens har hört talas om den så kan det kanske vara på sin plats med en liten presentation.Så här presenterar man sig på sin egen hemsida:
”MinStoraDag är en insamlingsstiftelse som hjälper svårt sjuka barn att förverkliga sina önskedrömmar. Varje år insjuknar hundratals barn i Sverige i sjukdomar med en svår livspåverkande, inte sällan livshotande, diagnos. MinStoraDag mål är att ge dessa barn någonting underbart att drömma om när dagarna är långa och behandlingarna tuffa.
I barns fantasi kan allting hända. Att sjunga med sin idol, att simma med delfiner, att träffa en fotbollsspelare, att åka på semester med sin familj eller att få bjuda vänner på kalas är bara några exempel på önskedrömmar som under åren blivit förverkligade tack vare MinStoraDags verksamhet.
Varje år genomförs ett hundratals Stora Dagar. Dessutom arrangeras minst lika många gruppaktiviteter såsom konsertbesök, sjukhuscaféer och ungdomsläger så att över tusen barn per år får ett välbehövligt avbrott i sin sjukhusvistelse.
Stiftelsen MinStoraDag, som grundades år 2000 på initiativ av Claire Rosvall, samarbetar med samtliga Universitetssjukhus i landet samt med samtliga barn- och ungdomskliniker. Det är läkarna som identifierar vilka barn som ska få en dröm uppfylld.
Verksamheten är uppbyggd på frivillig och volontär basis. Idag finns över 300 volontärer spridda över landet som med stort hjärta och varmt engagemang ger av sin tid och kunskap. Stiftelsen drivs med hjälp av bidrag från stiftelser, företag och privatpersoner och har ett 90-konto övervakat av Svensk Insamlingskontroll.
Stiftelsens beskyddare är H.K.H. Prinsessan Madeleine och trogna ambassadörer är Martin Timell, Tobbe Blom, Johan Ernst Nilson och Amy Diamond.”
Vi på Delikatesskungen är mycket stolta och glada över att få vara med och stötta MinStoraDag som sponsor så att deras viktiga arbete kan fortsätta med oförminskad styrka.

Då kör vi igång bloggen. Det är med stor spänning och lika stor glädje som vi nu kan tillkännage Delikatesskungens entré i bloggosfären. Delikatesskungen har alltså startat en helt egen blogg för att på så sätt kunna berätta om sin verksamhet på ett mycket tydligare och kraftfullare sätt än tidigare.
Det är ju inte så att Delikatesskungen på något sätt skulle ha varit en okänd doldis tidigare eftersom tusentals och åter tusentals skolklasser, föreningar och idrottsklubbar genom åren har tjänat pengar till en klassresa, en skolresa eller till ett träningsläger eller för att finansiera ett deltagande i olika cuper genom att sälja Delikatesskungens goda salami. På så sätt har budskapet om de fina möjligheterna till att kunna tjäna pengar på att sälja vår salami gått från mun till mun och från hjärta till hjärta. Du som läser detta vårt allra första blogginlägg kanske tillhör de hundratusentals ungdomar som någon gång har sålt salami för att din klass, förening eller den klubb du tillhör ska kunna få råd till att hitta på något riktigt kul tillsammans.
Om det är så att du redan har erfarenheten av detta så vet du också hur roligt och framför allt lätt det är att sälja Delikatesskungens salami och på så sätt tjäna ihop en ganska bra slant till sin klasskassa eller lagkassa. Det finns ju inget som prompt säger att pengarna som man tjänar på att sälja salami per automatik måste gå till att finansiera en skolresa eller klassresa eller till ett träningsläger eller något liknande.
En hockeyklubb kanske behöver köpa in ny utrustning till sin islada, en ridklubb kanske vill köpa in en ny ponny till sitt stall, en skolklass kanske vill bjuda in den kända popartisten Amy Diamond till att komma och uppträda live på nästa klassfest. Det låter måhända som en klyscha men det är nog ändå som så att det endast är fantasin som sätter gränserna för vad man kan göra med de pengar som man tjänar på att sälja Delikatesskungens goda och populära salami.
En sak är i vart fall säker och det är att det inte bara är lönsamt att sälja salami. Det är roligt också och det stärker gemenskapen och vi-känslan i laget, föreningen eller klassen.
Välkommen till vår blogg!
Med tanke på att den här bloggen fortfarande befinner sig i sin linda så kanske det är på sin plats att berätta lite mer ingående om vem Delikatesskungen är och vad det är som är så speciellt med det koncept som detta företag har mejslat fram. Så detta blogginlägg kommer att fokusera på att presentera Delikatesskungen för den svenska bloggosfären. Häng med nu så kör vi på så att det ryker om det!
Sedan 1992 har vi på Delikatesskungen varit speciellt inriktade på att hjälpa skolklasser, lag och föreningar med finansieringen av sina drömmar och aktiviteter genom försäljning av en omtyckt och mycket god salami. Alla som någon gång har provat på att sälja vår salami tycker att konceptet är enkelt, effektivt och att det ger mycket pengar för liten arbetsinsatts. Vi har genomfört fler än 10 000 säljperioder sedan starten 1992 vilket har resulterat i att mer än 100 miljoner kronor har landat hos klasser, klubbar och föreningar.
Möjligheten till att kunna få utöva någon form av idrott och att till exempel få följa med på ett träningsläger, eller att få chansen att genomföra en klassresa brukar alltid föra mycket gott med sig. Att dessutom på ett mycket praktiskt sätt få lära sig värdet av pengar genom att själv arbeta ihop dem är också en minst sagt positiv och värdefull upplevelse. Den gemenskap och laganda som vägen från insamlingen till slutmålet ger är ofta något som deltagarna bär med sig under resten av sina liv.
Delikatesskungens goda salami säljs enbart av skolor och föreningar och är de facto Sveriges mest köpta salami. Denna salami tillverkas av det anrika familjeföretaget Marten, med anor som sträcker sig tillbaka till 1855. Salamin tillverkas exklusivt för DelikatessKungen. Du kan inte få tag på denna salami någon annanstans än genom oss och våra återförsäljare, det vill säga alla skolklasser, klubbar, lag och föreningar som säljer den runtom i Sverige.
Vi strävar hela tiden efter att vara ett företag som ger Sveriges absolut bästa service och högsta kvalitet. Vi odlar dessutom kontakter med andra organisationer som likt oss strävar efter att stötta och hjälpa barn och ungdomar. Vårt samarbete med Min Stora Dag som hjälper svårt sjuka barn att uppfylla sina önskedrömmar är ett annat sätt för oss att stödja barn och ungdomar. Vi kommer fortsätta och utveckla samarbetet med organisationer där vi kan göra skillnad för barn och ungdomar som behöver stöd.
Vi vill enbart göra affärer som bygger på ärlighet, medmänsklighet och ödmjukhet.
Detta är Delikatesskungen!
