Ungdomsidrott – en rättvisefråga

Att mycket i samhället har blivit dyrare den senaste tiden märker inte minst idrottsföreningar. Konkret drabbas de av ökade elkostnader och därmed ofta dyrare lokalhyra, men indirekt drabbas de av att både kommunerna och familjerna har fått snävare ekonomiska ramar. Det är helt enkelt många ungdomar som inte har råd att fortsätta med sin idrott när årsavgifterna stiger. Här kommer lite tips kring hur man kan tjäna pengar till föreningen och på så vis fortsätta med sin idrottssatsning.

Kämpa emot

Först och främst kan man försöka kämpa emot genom att förklara för kommunen hur viktigt det är att barn och ungdomar får röra på sig. Vid sidan av motionen ger ungdomsidrott många andra färdigheter, som hur man samarbetar och driver en organisation. De familjer som har sämst ekonomi är ofta också de som har störst behov av föreningsverksamheten och blir därigenom de som drabbas värst av nedskärningar. Med låga inkomster och flera barn slår ökade kostnader för barnens fritidsverksamhet extra hårt.

Tjäna egna pengar

Kommuner och fritidsförvaltningar är inte gjorda av pengar. Ökade utgifter för verksamheter och lokaler måste tas från något håll. Det är mycket dyrare att värma upp en gymnastiksal – för att inte tala om en simhall – idag än för bara något år sedan. Därför kan det bli omöjligt att ge det ekonomiska stöd till klubbar som man skulle vilja.

Lösningen kan bli att göra det själv. En idrottsklubb kan tjäna pengar till laget, t ex genom att sälja delikatesser ihop med DelikatessKungen. Försäljningen kan möjliggöra ett träningsläger eller en cupresa, eller till och med vara skillnaden mellan att kunna driva verksamheten vidare eller bli tvungna att lägga ner.

Hur går det till?

Ett försäljningssamarbete med DelikatessKungen är enkelt. När ni bestämt er för att starta en försäljning får ni det säljstöd som behövs, i form av tryckt försäljningsmaterial och en smart app som håller ordning på försäljningen. Ni säljer där ni bor, till grannar, på föräldrarnas jobb, på nätet eller genom att uppvakta lokala företag som kan använda delikatesserna som gåvor till kunder och leverantörer. Här kan ni få fler säljtips som inte bara går att applicera på försäljning av DelikatessKungens goda delikatesser. Många skolklasser, idrottsklubbar och föreningar som sålt salami, cheddarost och chokladpraliner har återkommit för att genomföra ett nytt försäljningssamarbete när de upptäckt hur roligt och lönsamt det var första gången. Kanske blir ni en av dem.