Mälarenergi Cup, innebandy

Mälarenergi Cup är en innebandyturnering som spelas under en helg i april och är öppen för pojkar och flickor i åldersklasserna 10-15 år samt juniorer. Spelplatserna är idrottshallar och skolor runt om i Västerås.

Lagen delas in i grupper med fyra lag i varje där alla möter alla. Seger ger 3 poäng, oavgjort 1 och om inte det räcker för att skilja lagen åt går man på inbördes möte, målskillnad och i värsta fall på antal utvisningsminuter. Men bara lugn, alla lag går vidare till slutspel. De två främsta till A-slutspel och övriga till B-slutspel. Matchtiden är 2 x 15 minuter, rullande speltid, förutom i finalen då man spelar 2 x 20 minuter.

Lagen väljer själva om de vill bo på skola, hotell eller lösa boendet själva. Mat serveras tre gånger om dagen för de lag som så önskar, från middag på fredag till lunch på söndag. Deltagarkortet ger rätt till fria resor med Västmanlands Lokaltrafik under turneringen, så att spelarna lätt kan förflytta sig mellan tävlingshall, boende och matservering. När laget inte spelar innebandy, äter eller sover kan ni passa på att gå på Kokpunkten Actionbad. Som deltagare i Mälarenergi Cup får man rabatt på inträdet.

För det är ju det där med pengar. Innebandylag har som regel ansträngd ekonomi, precis som alla unga idrottslag. Klubbkassan är sällan fylld till bredden ens när medlemsavgifterna precis är inbetalade och sedan ska pengarna räcka till träningar med lokaler och ledare, tävlingsavgifter i diverse seriesystem, och om det är möjligt också till cupresor och träningsläger. Aktivitetsstöd och bidrag finns att söka, men det räcker aldrig till allt man vill göra.

Den enkla lösningen är att ta saken i egna händer. Låt ert lag sälja delikatesser för att finansiera cupresor och idrottsläger. DelikatessKungen har i tre decennier samarbetat med idrottsklubbar, skolklasser och föreningar som sålt företagets produkter mot provision. Vi tillhandahåller, ni säljer och så delar vi på pengarna.

Först tar gruppen upp beställningar på salami, cheddarost, olivolja och andra delikatesser. Till sin hjälp har man DelikatessKungens försäljningsmaterial och en smart app som håller reda på försäljningen. Ni väljer själva om ni ska lägga energin på privatpersoner eller företag på er hemort, eller på kampanjer i sociala medier.

Sedan får ni hem varorna, distribuerar dem till kunderna som samtidigt betalar. Därefter återstår bara för er att bestämma vad ni ska använda pengarna till – en cup, träningsläger, något annat …