Nöjda kunder

Nöjda kunder

Nyckeln till lyckad försäljning är kundnöjdhet. Nöjda kunder återkommer, men de kommer också fungera som reklampelare genom att berätta om sina lyckade köp för andra som i sin tur kommer handla. Tio nöjda kunder som tipsar tio andra som tipsar ytterligare tio ger tusen potentiella kunder. Ingen försäljare eller marknadsförare kan på egen hand nå lika många på samma tid. På samma sätt vore motsatsen förödande – missnöjda kunder som tipsar andra som tipsar ännu fler att välja andra leverantörer.

Nöjda kunder har en fördel till – deras ord väger tungt. Att en producent eller försäljare påstår att deras tjänster och produkter är prisvärda säger inte så mycket för det skulle de ha gjort även om de sålde ren skit. När mamma, en avlägsen släkting eller bekantas bekanta tipsar om ett företag utan egen vinning trots att de inte behöver betyder det att de verkligen gillar grejerna.

Nöjda kunder är dessutom bra framtida reklam. När DelikatessKungens kunder är övervägande positiva, tackar för bra information, smidiga leveranser, att varorna har hög kvalitet och är lättsålda sänder det en signal till nya kunder, att här är ett företag som kan vara stolta över sin verksamhet. Ännu mer glädjande är det att nästan alla skolor och föreningar som testat ett försäljningssamarbete med DelikatessKungen säger att de skulle kunna tänka sig att göra om det.

Kanske är ändå den allra största vinsten med nöjda kunder den glädje de skänker. Alla vill ha uppskattning för sitt arbete, få höra att de gör skillnad och producerar något som behövs och gillas. Det gäller oavsett om man säljer delikatesser, målar tavlor eller hyvlar trä.

Så när ni säljer DelikatessKungens varor, glöm inte att ta er tid att uppskatta hur roligt det är att kunna ge folk vad de vill ha, att de får ett trevlig köpupplevelse och varorna på utsatt tid. För då kommer också ni att tjäna pengar med hjälp av den snöbollseffekt som nöjda kunder sätter igång.