Grupp
Hedesunda Hockey
Kontaktperson
Anders Svensson
Antal sålda produklter
680
Gruppens förtjänst
38600
Antal deltagare
50
Antal försljningar
1
Hedesunda IF Hockey tog chansen att tjäna pengar till föreningen inför julen. Vinsten slutade på 38 600 kronor, på en enda försäljningsomgång.
Det är inga problem att få användning för pengarna:
– Det går åt till material – slitna byxor, nya tröjor, slipmaskiner och så vidare. Det finns mycket att använda pengarna till, säger Anders Svensson på Hedesunda IF Hockey.
Det är fyra hockeylag som bestämde sig för att tjäna pengar genom att sälja delikatesser. Det hela började med att de fick ett reklamutskick till föreningen, där de erbjöds att sälja DelikatessKungens produkter för att tjäna pengar till föreningen och hockeylagen. De tackade ja och 50 personer engagerade sig i försäljningen.
– De sa att om man säljer 150 produkter så tjänar man 9000 kronor. Vi hade som mål att alla spelare skulle sälja tre produkter var i genomsnitt, för då skulle vi nå 9000-kronorsmålet. Nu sålde vi 680 produkter istället, så det blev ju långt över förväntan, säger Anders Svensson.
Och han ser en enkel förklaring till att de tjänat så mycket pengar till föreningen:
– Vi har duktiga barn som har gått runt och sålt. säger Anders,
Det barn i varje lag som sålt flest produkter fick en hockeyklubba. Det blev som en tävling, för att pusha dem lite extra. Och även föräldrarna har hjälpt till för att tjäna pengar till föreningen:
– Vi har föräldrar som sålt på jobbet. Jag jobbar på ett företag där jag sålde 27 produkter. Sen var det en annan förälder som sålde 52 produkter på sitt jobb. De flesta som sålde på arbetsplatser sålde 10-13, och så var det några storsäljare, säger Anders Svensson.
Men det finns många sätt att tjäna pengar till hockeylaget. Varför valde de att sälja just DelikatessKungen?
– Vi har sålt strumpor och sådant där. För oss var det svårare att sälja kläder, för det finns ett så stort utbud på sportaffärer där de säljer billigare. Spelarna och föräldrarna har fått ett bra bemötande när de pratat med sina kunder, och ingen har varit missnöjd, tvärtom, bara positiva kommentarer. Vi är helnöjda och kommer definitivt komma tillbaka igen till nästa år, säger Anders Svensson.