Frågor & svar – Leveranser & betalningar

Svar på vanligt ställda frågor

När får vi leverans?

Du får ett leveransbesked via sms & mejl senast fredagen innan er leveransvecka.

Hur vet jag när leveransen kommer?

Du får ett sms & mejl senast fredagen innan er leveransvecka om leveransdag. Leveransen kommer dagtid och i leveransbeskedet kommer det framgå om det är förmiddag, eftermiddag eller mitt på dagen.

Chauffören skall ringa mottagaren minst 1 timme innan leverans på leveransdagen, vilket gör att mottagaren inte behöver sitta hemma och vänta.

Mottagaren behöver vara nåbar på leveransdagen. Får chauffören inte kontakt med mottagaren och ny utkörning krävs kan ni debiteras upp till 1500 kr. Den ordinarie leveransen håller vi fraktfri.

Vart kan jag få produkterna levererad?

När du skickar in ordern på gruppens beställning anger du vem som ska ta emot leveransen och vart produkterna ska levereras.

Du kan välja mellan leverans till privatadress, arbetsplats, föreningslokal och skola. Produkterna går även att hämta i Stockholm. För andra orter, kontakta oss.

Måste mottagaren vara på plats vid leveransen?

Du eller någon annan behöver ta emot och kvittera leveransen. Får chauffören inte kontakt med mottagaren  och ny utkörning krävs behöver åkeriet ta betalt för detta (upp till 1500kr). Den ordinarie leveransen håller vi fraktfri.

Leveranstiden passar inte/Alternativ?

Kyltransporter kräver lång planering och vet du redan nu någon dag som inte passar för leverans behöver vi veta det innan aviseringen (veckan innan er leveransvecka). Efter att du fått din avisering angående leveransdag/tid går den inte att ändra längre. Du kan alltid be någon annan ta emot leveransen.

Åkeriet har inte hört av sig?

Om åkeriet mot förmodan inte meddelar er, ring Delikatesskungen omgående på 08-7222233

Leveransen stämmer inte, vad gör jag?

Vi fotograferar och kontrollräknar i flera steg just för att felplock inte skall kunna ske, vilket gör att vi i princip aldrig har några felplock.

  1. Räkna antal kartonger på pallen och kontrollera att alla kartonger är hela och oskadda innan du skriver på att du har tagit emot leveransen. Om det inte stämmer ring oss omgående på 087222233.
  2. Räkna antal produkter. Ställ upp det olika produkterna i varsin hög och kontrollera att antalet av varje produkt stämmer. Om det inte stämmer ring oss omgående på 087222233.
  3. Dela upp samtliga deltagares produkter innan utdelning sker. Då undviks förväxling mellan produkter eller att deltagare får för mycket eller för lite, vilket tar tid att reda ut. Gör uppdelningen under lugna förhållanden utan stress. Använd deltagarlistan i appen eller redovisninskort från Mina sidor när du delar upp produkterna. Om det inte stämmer ring oss på 087222233 innan utdelning. 

Tillkommer fraktkostnad?

Gruppbeställningar på minst 100 produkter har fri frakt. Om ni beställer under 100 produkter kostar frakten 199 kr.

Extrabeställningar är fraktfria förutom ordrar under 5 produkter, då tillkommer en frakt på 99 kr.

Hur ska vi förvara produkterna innan de levererats till kunderna?

Samtliga deltagare skall leverera produkterna till slutkund snarast möjligt. Vi rekommenderar inte lagerhållning. Salamin trivs bäst i 10-15 grader, men mår även bra i svalare utrymme. Cheddarosten skall förvaras kyld. Pralinerna, olivoljan,  dragerad lakrits, vingummi & mandel förvaras i rumstemperatur eller i svalare utrymmen.

När kommer fakturan på produkterna vi beställt?

Vi mejlar er faktura, generellt på fredagen i leveransveckan. Fakturan betalas inom 14 dagar.

Hur gör vi med förtjänsten?

Ni behåller er vinst direkt efter försäljningen. Er vinst är mellanskillnaden mellan försäljningspriset och det pris ni betalar oss.

Om kunden inte köper den produkten de har beställt?

Givetvis får ni lämna tillbaka produkten, men det är ganska troligt att ni finner en annan köpare.

Går det att efterbeställa efter att vi fått vår leverans?

Det är vanligt att konsumenter vill köpa fler eller missat att beställa av er. Då kan kontaktpersonen lägga en extrabeställning efter er leverans.