”Vi köpte en ponny för pengarna vi tjänade!”

Tjäna pengar som Åsbygdens Ryttarförening
"Vårt mål under de två första åren var att kunna köpa in en ponny till stallet och det lyckades vi med varje år"

Grupp
Åsbygdens Ryttarförening

Kontaktperson
Monica Lindroth

Antal sålda produklter
1813

Gruppens förtjänst
119920

Antal deltagare
200

Antal försljningar
2

Gruppens mål
Verksamheten, nya hästar etc

Åsbygdens Ryttarförening tjänade 57 200 kronor på en försäljning

– Vi håller som bäst på med att förbereda en tredje försäljningsperiod och kommer att fortsätta med att sälja delikatesser från Delikatesskungen. Det är lättsålda produkter och förtjänsten är så bra. Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med Delikatesskungen, säger Monica Lindroth på Åsbygdens ryttarförening.

Åsbygdens ryttarförening har sitt stall med tillhörande ridskola förlagt ett norrländskt stenkast från Östersund i Jämtland. Föreningen omfattar cirka 250 hästtokiga tjejer från cirka 4 år och ända upp till 15-årsåldern som varje vecka hänger i stallet och deltar i ridlektioner med allt vad därtill hör. För att kunna dra in lite extra pengar till verksamheten – och kunna satsa lite extra – så bestämde man sig år 2010 för att börja sälja delikatesser från Delikatesskungen. Man beslutade sig för att sälja i december inför julhelgen. Att det gick bra redan under första försäljningsrundan är ganska lätt att förstå eftersom man kunde håva in hela 57 200 kronor.

Köpte en ny ponny

– Vi hade sagt att vi skulle köpa en ny ponny till ridskolan så alla tjejerna var jätteinspirerade och gjorde sitt bästa för att sälja, berättar Monica Lindroth som är en av föräldrarna i föreningen och dessutom den som har agerat spindeln i nätet genom att samordna och ta ansvar för försäljningen av Delikatesskungens produkter. När försäljningen var avslutad så infriades löftet och den nya ponnyn köptes in.

Fina priser sporrar deltagarna

Monica berättar att hon brukar peppa tjejerna att sälja genom att utlova fina priser till den eller dem som säljer mest. Bland annat kan man vinna presentkort till en ridsportbutik och ett gratis endagsläger på ridskolan om man säljer riktigt många produkter.

Ny hinderpark

Eftersom det gick så bra att sälja första året så satsade man även på att sälja deliaktesser inför julen 2011 också. Försäljningen gick nästan lika bra och det betydde att ännu en söt liten ponny – till alla de 150 hästtokiga tjejernas oförställda förtjusning och glädje – kunde köpas in till ridskolan. Den brakande framgången har inneburit att man i skrivande stund även satsar på att sälja delikatesser inför julhelgen 2012. Denna gång ska pengarna man tjänar på försäljningen finansiera en splitt ny hinderpark och nya stora speglar som man sätter upp längs väggarna inne i det stora ridhuset som man förfogar över.

 

Tydliga mål har varit givande

På frågan om hon har några råd att dela med sig av till föreningar, skolklasser och klubbar som är sugna på att börja sälja Delikatesskungens goda delikatesser så funderar Monica en kort stund innan hon svarar.

– Det bästa råd jag kan ge är att man sätter upp tydliga mål för sin försäljning. Vårt mål under de två första åren var att kunna köpa in en ponny till stallet och det lyckades vi med varje år. Tydliga mål är viktigt för att alla ska kunna känna sig engagerade i försäljningen. Vi har även haft mycket god hjälp av de broschyrer och det fina säljmaterial som vi har fått från Delikatesskungen så att läsa igenom det materialet och att kika på videofilmen därifrån är också ett gott råd.

Nöjd med samarbetet

Monica säger att hon är jättenöjd med samarbetet med Delikatesskungen och personalen där. Hon vill även påpeka att det i vart fall enligt hennes egen erfarenhet är betydligt lättare att sälja till företag än till privatpersoner. Många av de 250 tjejerna i Åsbygdens ryttarförening har även återkommande stamkunder som bara sitter och längtar efter att den årliga försäljningen av delikatesser i bygden ska börja så att man äntligen får köpa nya goda produkter att njuta av under julen.

Alla kunder är jättenöjda

Under de två år som man har sålt delikatesser så har man inte fått ett enda klagomål på produkterna. Alla kunder är hur nöjda som helst och man vill bara köpa fler delikatesser, så det lutar nog åt ett nytt försäljningsrekord i år. Man har fått erbjudanden om att sälja andra produkter men eftersom det är så lätt att sälja Delikatesskungens produkter så har man inte känt behov av att sälja något annat.

”Fortsätter sälja Delikatesskungens produkter”

– Vi kommer att fortsätta med att sälja Delikatesskungens produkter även nästa år. Det bästa med den försäljningen är att produkterna är så lättsålda och att förtjänsten är så bra, säger Monica Lindroth.