Nästegårdsskolan åkte till London

Tjäna pengar som Nästegårdsskolan
"Att sälja delikatesser ger en god förtjänst. Tänk att vi lyckas åka till London med eleverna varje år"

Grupp
Nästegårdsskolan

Kontaktperson
Evacaisa Arvidsson

Antal sålda produklter
487

Gruppens förtjänst
31395

Antal deltagare
19

Antal försljningar
3

Gruppens mål
Klassresa till London

”Inget annat ger lika mycket pengar”

Alltfler skolklasser i Sverige upptäcker hur enkelt det är att tjäna ihop pengar till skolresor någonstans långt borta genom att bland annat sälja produkter från Delikatesskungen. På Nästegårdsskolan i Kvänum så har man varje år en grupp av elever som inom ramen för aktiviteten ”Elevens val” säljer delikatesser för att tjäna ihop pengar till en skolresa till London.

”Elevens val” är en aktivitet på Nästegårdsskolan i Kvänum där eleverna på högstadiet har en möjlighet att välja en alternativ sysselsättning att ägna sig åt varje vecka. ”Elevens val” kan vara idrott eller något annat som verkar intressant för den enskilde eleven, men sedan några år tillbaka så erbjuds eleverna på skolan att som en del av ”Elevens val” bland annat sälja Delikatesskungens produkter för att på så sätt tjäna ihop pengar till en skolresa till London. Dessa skolresor till London – som de elever som säljer delikatesser får vara med på – har varit ett minst sagt hägrande mål under de år som möjligheten har funnits och varje år har man lyckats med sin höga målsättning vilket alltså betytt att dessa skolresor har genomförts varje år tack vare de pengar som eleverna har tjänat på sin försäljning. Eleverna som deltar i ”Elevens val” säljer delikatesser under två perioder under läsåret – höst och vår – och lyckas på så sätt få ihop de pengar som krävs för att hela gruppen sedan ska kunna åka till London i slutet av vårterminen. Evacaisa Arvidsson heter läraren som är ansvarig för försäljningen av delikatesser under ”Elevens val” på Nästegårdsskolan i västgötska Vara.

 

Skolresa till London

”I år är det 19 elever i sjunde och åttonde klass som deltar i försäljningen av delikatesser under ”Elevens val”. Att sälja Delikatesskungens produkter är ett perfekt sätt att kunna få ihop de pengar som behövs för att vi ska kunna åka iväg på skolresa till London som planerat i juni varje år. Vi har visserligen provat att sälja andra saker också, som kakor till exempel. Men det finns inget annat koncept som ger lika mycket i förtjänst som att sälja Delikatesskungens produkter”, berättar Evacaisa Arvidsson när vi når henne på telefon på skolans expedition mellan två lektioner.

 

”Många fördelar”

”Fördelarna med att sälja delikatesser är många”, fortsätter hon. ”Det är en lättsåld produkt och man behöver inte sitta på något lager eftersom eleverna tar upp beställningar i förväg. Men det främsta argumentet för att sälja delikatesser är att det ger en så god förtjänst. Tänk att vi lyckas åka till London med eleverna i ”Elevens val” varje år. Det krävs nämligen att varje elev lyckas få ihop en förtjänst på 4 000 kronor för att detta projekt ska lyckas” och en del av intäckterna är från försäljningen.

 

En klar målsättning

Evacaisa Arvidsson har varit engagerad som koordinator för försäljningen av delikatesser i ”Elevens val” under tre läsår och berättar att man utan några större problem lyckas sälja minst 300 produkter varje gång man har en säljperiod. Hon har inte de exakta siffrorna till hands för att kunna berätta om hur stort gruppens säljrekord är men pengarna som man lyckas tjäna ihop under två säljperioder varje år räcker som synes gott och väl till att täcka en stor del av skolresa till London för ett 20-tal personer med boende på hotell, mat och inträde till alla de många intressanta sevärdheter som Englands huvudstad har att erbjuda ett glatt gäng med förväntansfulla elever från Vara i Västergötland. Evacaisa berättar att man har en klar målsättning med sin försäljning, nämligen de där 4 000 kronorna som varje elev måste få ihop för att Londonresan ska kunna bli av. ”Min uppgift är att peppa eleverna och att ”tjata” på dem så att de hela tiden är på hugget för att sälja”, säger hon. ”Vi har inte haft några företagskunder tidigare men i år så var det en av tjejerna i gruppen som fick sälja 33 produkter på sin pappas jobb och det var ju verkligen ett lyft för hela vår försäljning”. Några direkta stamkunder – utöver alla lärare på skolan som solidariskt köper delikatesser av eleverna varje år – har man inte på Nästegårdsskolan i Kvänum. En förklaring till detta ligger i att det är en helt ny grupp av elever som säljer delikatesser varje år på skolan och därmed så förändras även kundunderlaget från år till år. Detta förhållande färgar av sig även på frågan om man har någon eventuell uppföljning eller återkontakt med sina kunder, vilket man alltså inte har på Nästegårdsskolan i Vara.

 

Några goda råd för en lyckad försäljning

Evacaisa Arvidsson öser positiva ord och superlativ över samarbetet med Delikatesskungen. Detta gäller även det fina säljmaterialet som varje skolklass, förening, klubb eller annan form av grupp får inför en period av försäljning. ”Jag brukar använda mig av det säljmaterialet varje gång när jag går igenom upplägget av försäljningen med eleverna. Det blir en slags grundläggande genomgång med dem så att de förstår allihop vad det hela handlar om”, säger Evacaisa som också delar med sig av några goda råd till den eller dem som också funderar på att sälja med Delikatesskungen för att tjäna pengar till skolresor. ”Berätta för alla hur goda delikatesser är och sätt upp tydliga mål med er försäljning”, lyder hennes råd.

 

Inga klagomål

Under de tre år som Evacaisa Arvidsson har varit med som ansvarig kontaktperson för de elever som under ”Elevens val” har sålt delikatesser för att tjäna ihop pengar till de skolresor till London som man har genomfört varje år så har hon inte nåtts av ett enda litet klagomål från missnöjda kunder. ”Nej, aldrig”, svarar hon kort och bestämt på den frågan. Man har redan börjat planera inför nästa säljperiod på Nästegårdsskolan i Kvänum. Under vårterminen så kommer man att göra ett ryck till och sälja delikatesser för att på så sätt kunna försäkra sig om att den där hägrande skolresan till London blir verklighet även detta läsår.

 

Bäst och sämst med att sälja Delikatesskungen

Enligt Evacaisa Arvidsson är det allra bästa med att sälja Delikatesskungens produkter att förtjänsten är så god och att man inte behöver hålla något lager. ”Man tar bara upp beställningen av exakt det antal produkter som man kan sälja och sedan är det bara att leverera produkterna när de kommer”, säger hon. Det sämsta med hela detta koncept är enligt Evacaisa att det är så svårt att förvara produkter som kan bli liggande om någon eller några av eleverna är sjuka när leveransen kommer. Innan vi avslutar intervjun så vill Evacaisa rikta ett stort tack till alla engagerade föräldrar som är med och hjälper till med försäljningen av delikatesser varje år. ”Utan deras support så skulle vi nog inte lyckas så bra som vi faktiskt gör”, säger Evacaisa innan det är dags för henne att ta hand om eleverna som väntar på henne inför nästa lektion.