Karlskogas 93:or tjänade 27 000 kronor till laget

"Det här tänker vi fortsätta med, det var lättförtjänta pengar"

Grupp
Karlskoga Hockey

Kontaktperson
Joakim Svensson

Antal sålda produklter
652

Gruppens förtjänst
44440

Antal deltagare
27

Antal försljningar
3

Gruppens mål
Cuper & Träningsläger

Tjäna pengar till laget, lagkassan. Gör som Karlskoga Hockey

Karlskogas 93:or tjänade 27 000 kronor till laget och lagkassan genom att sälja DelikatessKungens produkter och då på en enda försäljningsomgång! Det här var första gången de provade denna typ av försäljning, och det visade sig vara det hittills enklaste sättet för laget att tjäna pengar till lagkassan.

– Det här tänker vi fortsätta med, det var lättförtjänta pengar, säger Joakim Svensson som har hållit i försäljningen.

– Vi provade och det gick jättebra att tjäna pengar till laget och vår lagkassa. Av lagets 27 spelare har de flesta varit med i försäljningen. Ibland kan det vara en fördel att sälja något som inte alla andra säljer, berättar Joakim Svensson:

– Alla klubbar är väl i behov av pengar, så vi vägde DelikatessKungen mot att sälja andra saker. Många säljer ju godis och lotter och grejer. Vi provade, och det gick ju jättebra, säger Joakim.

”Vi är nöjda med förtjänsten till lagkassan”

Det är tydligt att spelarna i laget är nöjda med pengarna de tjänat, men det verkar också som att kunderna är minst lika nöjda. Det är ingen som har framfört några klagomål. Tvärtom var kunderna så nöjda att produkterna inte räckte till alla, då det kom flera i efterhand och vill köpa mer.

Kunder ringde och ville köpa fler salami

– Det var bara positiva reaktioner. Enda klagomålet var att produkterna tog slut så fort. Man får abstinens nu! Nej men det var inte speciellt svårsålt. Föräldrar frågade på sina arbetsplatser. Den var ju god, så den gick åt direkt. Det var faktiskt en del som ringde och ville ha mer, men då var allt slut, säger Joakim Svensson.

Tydliga mål gav utdelning till lagkassan

En av anledningarna till att det gick så bra, var att laget hade tydliga mål med sin försäljning. DelikatessKungen presenterade exempel på hur mycket pengar laget skulle tjäna om de sålde ett visst antal produkter. På så sätt blev det lätt för laget att bestämma sig för ett mål.

– Det är bra att ha ett mål, kanske ett resmål. Om man vet vad man ska göra för pengarna, så blir fler engagerade att sälja. Det är lättare att sälja om man har ett slutmål för hur mycket man vill tjäna, säger Joakim Svensson.

Laget ska till Tjeckien för lagkassan

Hans lag ska åka iväg på en resa, men först om ett år. Det blir antingen till USA eller Tjeckien, beroende på om spelarna ska lägga till pengar själva eller om de ska sälja mer istället. Det bästa är förstås om spelarna inte behöver betala så mycket själva. Joakim Svensson tycker att försäljningen ger en bra grund för att bekosta resan:

– Det kan vara svårt att betala barnens alla aktiviteter, men på det här sättet har alla möjlighet att vara med.

DelikatessKungen gav mest pengar till laget

Det finns många sätt att tjäna pengar till laget, men ofta ger just DelikatessKungen ett mycket bättre resultat i förhållande till den tid det tar att sälja.

– Godis har vi sålt. Det går ju i och för sig också, men det här var bättre förtjänst och mindre jobb. Godiset brukar man få betala själv i slutändan, för det ligger kvar hemma. Vi har redan bestämt att vi ska sälja DelikatessKungen nästa jul igen, säger Joakim Svensson