Att tänka utanför boxen

Tjej med mobil

En DelikatessKungen-försäljning kan göras på många olika sätt. Det traditionella sättet är att knacka dörr, förklara vad man säljer och ta upp beställningar. Till sin hjälp har man säljmaterialet och appen, och inte minst ett behjärtansvärt ändamål att framhäva. Folk vill i regel hjälpa unga människor att få åka på sina klassresor och träningsläger. Kan hjälpen dessutom ge köparen delikatesser av hög kvalitet levererade till dörren är det en ”no-brainer”.

Men bara för att traditionell försäljning fungerar finns det inget skäl att inte också använda andra kanaler. På större arbetsplatser kan man träffa fler potentiella kunder på kort tid och med mindre energi än det kräver att beta av hela villaområden. Kanske kan ni få sätta upp en reklamlapp för er försäljning i lunchrummet hos ortens stora arbetsgivare. Om dessutom någon av era föräldrar jobbar där ökar chansen. Tillsammans kanske ni i laget eller klassen har föräldrar som jobbar på 40-50 arbetsplatser där det sammanlagt jobbar flera tusen. Potentialen är enorm!

Mejla eller ring kommunalrådet eller andra lokala politiker för att få göra samma sak i kommunhuset. Politiker är också försäljare, de säljer politik och vill ha era föräldrars röster i nästa val. Att hjälpa lokala ungdomar att åka på sin drömresa ser bra ut, så bli inte förvånade om de bjuder in er till lunchrummet i kommunhuset eller till nästa kommunfullmäktigesammanträde ihop med lokaltidningens reporter. Bra för dem, bra för er.

När DelikatessKungen drog igång 1992 fanns i princip inget internet och det användes definitivt inte för att sälja något. Nu säljs allt från kläder och skor till bilar och vitvaror på nätet. Och delikatesser! Alla deltagare i försäljningen får en personlig säljsida på internet där vänner och bekanta snabbt och smidigt kan beställa salami, cheddar och en skvätt olivolja. Länka till försäljningen från era konton i sociala medier så prickar ni in möjliga kunder ni aldrig skulle ha sålt till genom att knacka dörr. Eller gå ett steg till för att nå utanför era egna nätverk. Spela in en kul video om er försäljning som ni lägger ut på Youtube. Om den delas och blir viral kommer ni kanske inte ens hinna ut och knacka dörr.

Världsberömda entreprenörer har visat vägen. En del, som Ikea-grundaren Ingvar Kamprad, drog igång långt innan internet. Andra, som Bill Gates, var med och utvecklade det, medan Notch och PewDiePie (eller Markus Persson och Felix Kjellberg som de heter egentligen) har använt internet från dag 1 i sina affärsverksamheter. Gemensamt för samtliga är att de aldrig varit rädda för att tänka i egna banor som lett till succéer ingen hade räknat med.

Kanske är er försäljning ihop med DelikatessKungen starten på en världssuccé. Eller också är det bara ett kul sätt att tjäna pengar till en resa, men det är ju inte heller fel.